Mikä on Singles’ Day?
Toisin kuin yhdysvaltalaislähtöinen Black Friday -tapahtuma, Singles’ Day tai Guanggun Jie (kiinaksi: 光棍节; pinyin: Guānggùn Jié; Wade–Giles: Kuang-kun chieh;) eli suomalaisittain Sinkkupäivä tai Sinkkujen päivä on Kiinasta lähtöisin oleva kansainvälinen shoppailutapahtuma. Päivä on levinnyt kansainvälisellä tasolla jo lukuisiin eri maihin, mutta Suomeen se on vasta rantautumassa. Viime vuosina Suomessakin on kuitenkin nähty jos jonkinlaisia Singles’ Day -tarjouksia ja tapahtuman uskotaan kasvavan huomattavasti lähitulevaisuudessa. Lähivuosina kannattaakin varautua meheviin Singles’ Day -tarjouksiin, jotka mahdollisesti alkavat jo muutama päivä ennen varsinaista Sinkkujen päivää.
Singles’ Dayn nimi Sinkkujen päivänä saattaa aiheuttaa pientä hämminkiä, mutta ei hätää – Singles’ Dayn mahtavista tarjouksista ja mehukkaista alennuksista saa nauttia muutkin kuin sinkut. Parisuhdestatuksesta huolimatta niin verkkokaupat kuin kivijalkaliikkeet notkuvat toinen toistaan kiinnostavampia tarjouksia, joista me etsimme parhaat mahdolliset juuri sinulle.
Singles’ Dayna juhlistetaan nimensä mukaisesti sinkkuutta, mikä olikin päivän alkuperäinen tarkoitus. Vuosien mittaan siitä on kuitenkin muotoutunut suuri ostospäivä, jolloin voi löytää erinomaisia tarjouksia ja kampanjoita. Päivän ostosulottuvuuden uskotaan pohjautuvan vuoteen 2009, jolloin päivää alettiin markkinoida ostospäivänä varsinkin nettishoppailijoiden parissa. Siitä lähtien Singles’ Day onkin ollut suosittu verkkokaupoissa. Itse Singles’ Day -päivän historia kuitenkin ulottuu hieman pidemmälle. Ensimmäisen Singles’ Dayn juurista ei ole tarkkaa varmuutta, mutta sen uskotaan olleen 1990-luvulla Nanjingin yliopistolla Kiinassa. Päivämäärän 11.11. ajateltiin olevan täydellinen sinkkuuden juhlistamiseen sen sisältämien 1-numeroiden takia, jotka muistuttavat sinkkuudesta. Alun perin juhlan nimi olikin Bachelor’s day eli poikamiehen päivä viitaten miesten suuriin sinkkulukemiin Kiinassa. Päivä on sittemmin levinnyt myös naisten keskuuteen, minkä takia Singles’ Day koettiin sopivammaksi nimeksi. Nykyään kyseistä juhlaa on vietetty jo lähes kolme vuosikymmentä, joten siitä on muotoutunut eräänlainen perinne, johon nykyään liitetään myös mahtavat diilit ja kampanjat verkkokaupoissa.
Singles’ Day sijoittuu ajallisesti ennen Black Fridayta, Black Weekia ja Cyber Mondayta, joten se tarjoaa erinomaisen tilaisuuden jo aiemmin marraskuussa tehtyihin hankintoihin vaikkapa pikkujouluja tai miksei jo itse joululahjoja varten. Joissakin tapauksissa päivää edeltävät eräänlaiset “presales” eli ennakkomyynnit, jolloin tarjouksia voi löytää Singles’ Dayta edeltävällä viikolla. Tapahtuma on siis levinnyt yhdestä päivästä useiden päivien mittaiseksi joissakin tapauksissa.
Singles’ Dayn kasvun on ennustettu olevan hidastumassa jo muutamaan otteeseen, mutta siitä huolimatta se on rikkonut useita myyntiennätyksiä 2010-luvulla. Vuonna 2016 kymmenen miljardin juanin myynti täyttyi vain seitsemässä minuutissa Kiinassa. Voisi siis sanoa, että vastoin odotuksia Singles’ Day on menestynyt vuosi vuodelta paremmin. Kiinasta tapahtuma on levinnyt pikkuhiljaa muualle Aasiaan ja lopulta yhä laajemmin maailmalle, mikä on varmasti lisännyt tapahtuman maailmanlaajuista suosiota. Nykyään Singles’ Day onkin maailman suurin verkko-ostostapahtuma, joka ohittaa kansainvälisesti niin Black Fridayn kuin Cyber Mondayn.