Mikä on Cyber Monday?
Viime vuosina Black Friday on saanut seurakseen muita samankaltaisia tapahtumia, joista Black Friday -perjantain ja Black Week -viikon jälkeinen Cyber Monday -maanantai keskittyy pelkästään nettishoppailuun. Joissakin tapauksissa tapahtuma tunnetaan myös suomenkielisellä nimellä kybermaanantai, mutta usein monet suomalaisetkin kaupat mainostavat sitä sen vakiintuneella englanninkielisellä nimellä. Cyber Monday on pääasiassa hyvin samankaltainen kuin sen edeltäjä Black Friday, mutta erona on se, että Cyber Mondayn tarjoukset ja alennukset keskittyvät usein puhtaasti verkkokauppoihin. Nykyään tosin jotkut kivijalkakaupatkin saattavat jo ottaa tapahtumaan osaa. Joka tapauksessa shoppailun siirryttyä yhä enemmän verkon puolelle viime vuosina, myös kybermaanantain merkitys on korostunut entisestään.
Cyber Mondayta voisi kuvailla eräänlaiseksi Black Fridayn tai Black Weekin viimeiseksi tilaisuudeksi löytää erinomaisia tarjouksia ja kampanjoita. Black Weekin hyviä tarjouksia ei kuitenkaan kannata jättää väliin parempien Cyber Monday -tarjouksien toivossa, koska maanantaina tarjouksessa voi olla eri tuotteita kuin sitä edeltävällä viikolla. Tapahtumaa ei kuitenkaan kannata myöskään vähätellä, koska Cyber Monday on sijoittunut monesti Yhdysvaltojen kiireellisimmäksi nettishoppailupäiväksi. Tapahtuma ei siis kalpene juurikaan Black Fridaylle, vaikka se on vain muutama päivä tämän jälkeen.
Cyber Mondayn historia on hieman lyhyempi kuin Black Fridayn, koska tapahtuma on luotu juuri nettishoppailua varten, ja kasvanut vasta verkkokaupan suosion myötä. Joka tapauksessa tapahtuma pohjautuu 2000-luvun alkuun, jolloin Black Friday -viikonlopun jälkeisenä maanantaina nettikauppojen myynnissä huomattiin selkeä ponnahdus ylöspäin. Ponnahdus johtui siitä, että 2000-luvun alussa monilla oli vielä suhteellisen hidas internet-liittymä kotona, ja palattuaan maanantaina töihin nopeamman netin pariin, he tekivät erinäisiä verkko-ostoksia. Toki nykyään kodeissa ja puhelimissa on usein nopeat nettiliittymät, mutta Cyber Monday on jäänyt pysyäkseen. Moni uskoo, että tapahtuma jatkaa tulevaisuudessa kasvuaan, ja siitä muodostuu yhä suurempi.
Jo 2010-luvulle tultaessa Cyber Monday oli kasvanut tapahtumana niin suureksi, että siitä on muodostunut eräänlainen kiitospäivän ja Black Fridayn jälkeinen perinne. Nykyisin verkkokaupan ollessa suositumpaa kuin koskaan, myös Cyber Monday on kasvanut tapahtumana ennennäkemättömiin sfääreihin. Shoppailuja voikin tehdä niin mobiililaitteelta kuin tietokoneelta. Yhdysvaltalaislähtöinen tapahtuma on levinnyt jo kansainväliseksi ilmiöksi asti, ja se alkaa pikkuhiljaa saada jalansijaa myös Suomessa. Yhdysvalloissa tapahtuman onkin arvioitu olevan jo samankaltainen myyntimenestys kuin Black Friday. Ehkä tulevaisuudessa Cyber Mondayn merkitys korostuukin entisestään.
Vaatteet ja asusteet ovat yleensä olleet Cyber Mondayn myydyin kategoria. Myös kuluttajaelektroniikka ja tietokonelaitteistot ovat olleet suosituimpien kategorioiden joukossa. Yhdysvalloissa erityisesti nopeakiertoiset kulutustavarat, lelut ja harrastukset sekä vaatteet ja asusteet ovat olleet eräitä nopeiten myyntiä kasvattaneista kategorioista edellisiin vuosiin verrattuna.
Olemme koonneet sivuillemme parhaita Cyber Monday -tarjouksia helpottamaan tarjoushaukkoja löytämään parhaat diiliit kybermaanantain villistä tarjousviidakosta. Diilejä, kampanjoita ja tarjouksia on joka lähtöön ja niin monessa paikassa, joten suosittelemme koosteitamme tarjouksista.